D Vitamini Neden Önemlidir?

D vitamin tıp camiasında diğer vitaminlerde farklı olarak yalnızca bir vitamin değil, bir hormon olarak kabul ediliyor. Bağışıklık sisteminin düzenlenmesinde rol oynayan D vitamini eksikliğinde , kalp hastalıkları , otoimmun hastalıklar ve kanser riskinin arttırdığı gösterilmiştir.

D vitamini eksikliğinde neler görülebilir?

• Zayıf bağışıklık ve Enfeksiyonlara yatkınlık
  • Kanser
  • Yüksek Tansiyon
  • Obezite,
  • Otoimmun hastalıklar( Romatoid Artrit, Multipl Skleroz, Lupus)
  • Diyabet
  • Kalp hastalıkları
  • Kemik hastalıkları( osteoporoz, osteoartrit,Raşitizm)
  • Kronik yorgunluk
  • Depresyon
  • Kronik ağrılar
  • Kas zayıflığı

D vitamininin sadece %10-20’si gıda yoluyla alınır. %80-90 UVB güneş ışınlarıyla ciltte sentezlenir. Ülkemizin bulunduğu enlemlerde bu sentez Mayıs- Kasım aylarında gerçekleşir.

Faktör düzeyi 15 ve üstü güneş koruyucu kremler %99 oranında güneş ışınlarının deriye ulaşmasını engelliyor, dolayısıyla güneşlenseniz dahi D vitamininiz yükselmiyor. Benzer şekilde cam ve perde arkasından güneşlenmek de D vitamini sentezini engellemektedir.

D vitamini seviyesi kaç olmalıdır?
Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği Osteoporoz ve Metabolik Hastalıklar çalışma grubu
25-OHD3 (D vitamini) düzeyinin >20 ng/ml kemik sağlığı için yeterli, 30-50 ng/ml düzeyinin kemik dışı etkiler için yeterli kabul etmektedir. D vitamini (25-OHD3) >150 ng/ml olduğunda ise D vitamini zehirlenmesinden bahsedilir.

Bu sebeptendir ki D vitamini kontrolsüz kullanımı D vitamini zehirlenmesine yol açabilir. D vitamini doktor önerisiyle ve kontrolüyle kullanılmalıdır.