Obezite İyileşir mi? Uyku ve Obezite İlişkisi

Obezite vücuttaki yağ dokusunun fazlalığıdır. Total vücut yağı artmıştır. Beden kitle indeksi (BKİ) hesaplanarak sınıflandırması yapılır.

Obezite düzelen bir hastalıktır. Temelde yanlış ve düzensiz beslenmenin, hareketsiz ve stresli modern yaşantıların neden olduğu ciddi bir sağlık sorunudur. Hızlı tüketim alışkanlığı ile birlikte artan fast food kültürünün de elbette insanları fiziksel olarak da hasta ettiğinin ve her yıl tüm dünyada milyonlarca insanın ölümüne neden olan global bir sağlık sorunudur.

Dünya Obezite Federasyonu verilerine göre Obeziteyle ilişkili hastalıklar tüm dünyada her yıl 4.7 milyon insanın ölümüne neden olmaktadır. Günde 13.000 kişi obeziteyle ilişkili hastalıklardan dolayı hayatını kaybetmektedir. Bunun yarısı 70 yaş altındaki insanlardan oluşmaktadır.

Obeziteyle birlikte tip 2 diyabet (şeker hastalığı), insülin direnci, kalp ve damar hastalıkları, kolesterol yüksekliği, karaciğer yağlanması, safra taşları, yüksek tansiyon, solunum sistemi problemleri, uyku apnesi, gut, kolon, prostat, meme ve rahim kanserleri gibi hastalıklar sıklıkla görülmekte.

Yaşam tarzı değişikliği, doğru beslenme ve medikal tedavi ile obezite ve obeziteye bağlı hayat kalitesi bozan ve hatta ölümcül olabilen sonuçlarından kurtulmak mümkündür. Sağlık profesyonelinizin kontrolü altında bu süreci uyum içinde geçirmek kalıcı olarak iyileşmeyi beraberinde getirecektir.

UYKU VE OBEZİTE
Açlığın ve tokluğun yönetildiği beyin bölgesi hipotalamusta bulunur. Ghrelin, öncelikli olarak midedeki endokrin X (A) hücreleri tarafından salgılanan bir hormondur. Ghrelin, büyüme hormonu salınımını, besin alımı, enerji dengesi ve vücut ağırlığını ayarlanmasında görev alır. Ghrelin hormonu aç olduğunuz ve yemeniz gerektiğinin sinyallerini verir.

Leptin hormonu ise başlıca yağ dokusu tarafından sentezlenip salgılanır, hipotalamustaki reseptörlere etki ederek enerji alımı ve enerji harcanması arasındaki dengeyi düzenler. Leptin, artık doyduğunuzu ve yemeyi bırakmanız gerektiğinin sinyalini verir.

Bu iki hormon uyku eksikliği yaşayan kişilerde dengesiz salgılanır. Yapılan çalışmalarda yeterince uykusunu alamayan kişilerin daha aç olmaya ve daha fazla yemeye eğilimli ve fazla kilolu olduğu ortaya koyulmuştur.